29. Pink Gillyflower

Detta har hänt:

Klockan är strax efter fyra och jag vill bara sova. Snabbt rättar jag till så att håret ligger platt mot ryggen innan jag vänder mig om för att gå ut. Foten trampar i något blött och slirar till. Mina tankar hinner inte med, bakhuvudet smärtat och jag ser hur allting svartnar. 


Johannes stannar på samma ställe som vanligt. Jag öppnar dörren och kliver ur. Han ler och jag stänger dörren efter mig. Trappan till källarvåningen susar under mina fötter och den tröga dörren känns ovanligt tung. Klockan är runt fem, mamma kommer säkert att undra vart jag varit. Det är mörkt inne, vilket betyder att hon inte borde vara hemma. Mamma är alltid väldigt noga med att hålla allt upplyst när vi är hemma. Mest eftersom vi har en källarvåning som blir väldigt mörk av sig själv. En elak spänning ligger i luften. Jag andas oroligt in den. På bordet i köket står ett halvdrucket glas juice. Det är olikt mamma att inte diska undan efter sig också. Jag rynkar pannan och går mot mitt rum. Dörren till badrummet står på glänt. Jag tar tag i handtaget för att stänga den. Någonting ligger på det vita klinkergolvet. Jag öppnar dörren igen och skriker till. Mamma ligger vit i ansiktet och med slutna ögon. En pöl av tjockt blod baddar hennes hår. Jag rusar in och lyfter upp hennes huvud lite. Blodet är stelt och jag ser ett litet jack i bakhuvudet. Inget alltför allvarligt, men hon måste ha förlorat blod. Jag drar upp telefonen ur fickan samtidigt som jag lägger hennes huvud i mitt knä. Jag slår in 911 och signalen går fram nästan direkt.

”Welcome to 911, my name is Angela-“ Jag avbryter henne och förklarar snabbt situationen. Hon lovar att skicka en ambulans snabbast möjligt. Vi pratar under tiden och hon förklarar vad jag ska göra. En handduk ska tryckas mot mammas sår och hon ska helst ligga på sidan. Fem minuter senare knackar det på dörren innan tre ambulansläkare kommer inrusande. Sedan händer allt i en dimma. De bär ut mamma till ambulansen. De svär tyst över vår branta trappa. Sen får jag åka med i ambulansen in till sjukhuset.

 

Det tar ganska länge innan någon ens tänker på mig. Jag sitter oroligt i sjukhusets caféteria. Efter cirka en timme kommer i alla fall en vitklädd man emot mig. Han drar handen över hakan och granskar en journal. Han får syn på mig och jag reser mig. Han behåller sin likgiltiga min även när han står ansikte mot ansikte med mig.

”Mrs. Evans?”

”Yes.”

”Your mom is okay. Only a slight concussion. She’ll be fine.” meddelar han sakligt. Jag andas ut och frågar om jag kan få träffa henne. Han nickar kort men varnar för att hon kan vara lite förvirrad. ”We’ve called-” börjar han men jag ber bara om att få träffa mamma. ”-your dad thought.” Jag hör inte det sista, dock. Jag är redan på väg genom korridoren. Doktorn följer efter mig till mammas rum. Dörren glider lätt upp och jag går in i det väl upplysta rummet. Mamma har ett bandage runt huvudet. Håret ligger matt på hennes axlar och ögonen är nyvakna.

”Hello mum.” säger jag lågt. ”How are you?”

“I’m just fine.” försäkrar hon och pekar på en pall lite längre bort. Jag drar den mot hennes säng. Jag slänger en snabb blick på klockan på väggen, 20:10. ”But tired.”

”Me too.” Mamma stryker mig matt över kinden. ”You should go home. Call Johannes.”

”But I want to stay here with you.” Mamma suckar och sluter ögonen. Jag tar det som en tecken på att jag borde gå. Långsamt reser sig mig och går ut igen. Doktorn står precis utanför dörren och hänvisar mig till ett väntrum. Jag nickar och släpar mig iväg. Jag ser mig över axeln och tycker att jag uppfattar något. Jag ser igen men ser inte människan jag trott jag såg. Tröttheten gör säkert att jag inbillar mig saker. Soffan i väntrummet är visserligen hård, men den duger till säng ett litet tag. Ögon sluts bit för bit och snart sover jag.

 

Jag ser bortåt korridoren. Jag kände igen någon långt där borta. Men när jag kollar igen är personen borta. Säkert bara jetlagen som spelar mig ett spratt. Istället skjuter jag upp dörren till det rummet jag blivit skickad till. Borta mot ena väggen står en säng med ett draperi på ena sidan. Hon ser så späd ut bland lakanen. Jag studerar hennes bruna hår och ögon. Allting är så välbekant. Så vacker. Trots att jag lovat mig själv att inte umgås mer med henne. Hon blinkar lite när jag kommer in i rummet. Hon ser trött ut. Långsamt går jag fram emot henne, allt för att inte skrämma henne. I min hand har jag en rosa nejlika. Mitt samvete hade i alla fall motsagt att köpa en ros, det hade blivit för personligt. Jag lägger nejlikan på hennes sängbord och slår mig ner på den utdragna pallen. Hon verkar helt borta så jag tar hennes hand i min. Orden studsar på min tunga, jag smakar på dem och försöker att inte darra på rösten.

”Hello Penny. You’ll be fine.” mumlar jag och trycker hennes hand lite. Den välbekanta formen ger mig nya minnen. Minnen av sommarängar och picknik. Minnen om allt jag gjort med Penny, men aldrig med Lena. Jag känner mod strömma till när jag förstår att hon sover djupt. Precis när jag klivit in hade hon tittat på mig, men sömnen hade besegrat henne ganska fort. ”Do you remember the day we first met?” frågar jag ner mot hennes tysta gestalt. ”It was on a amusement park. We were both 16 years old. You was there with your friends, two boys named Phil and Nick. You guys were up to ride the biggest roller coaster, and I took the courage to do it to. I was in the single line-up. And you sat there alone, so I took the place beside you. I thought you were cute, so I asked after your name. You said ‘Penelope’ but I answered with ‘Penny’. I think you thought I was rude. But then we went of, and the whole thing started. It was the biggest top in my life because-“ jag avbryter mig själv och ser på henne. Ser till att hon sover riktigt djupt. ”-because I found the love of my life.”

 

Jag bibehåller ögonen stängda, låtsas att jag ligger och sover i ett nät av drömmar. Harrys hasplande stämma smeker mina öron och jag känner hur han trycker mina fingrar. Nyfiket lyssnar jag på hans berättelse, en berättelse jag minns så väl. Avslutet chockar mig lite. Nu har han tagit sitt beslut verkar det som. En del av mig är glad över nyheten, men den andra delen går sönder. Klarar jag av honom en gång till? Om han skulle lämna mig igen, klarar jag det? Och vad ska han säga om Haylee. Flickan han inte vet någonting om. Det är svårt att hålla ögonen stängda när hans sista mening dör ut, men jag kämpar. Snart lossnar trycket om min hand och pallen rasslar i golvet. Tunga steg mot dörren och han öppnar den sakta. Tankarna snurrar till varför han kommit. Hur fick de tag i hans nummer? Sen slår det mig. Det låg uppslaget i min telefon. Precis innan jag ramlat hade jag tänkt ringa honom. 

 

Jag kastar en sista blick på henne och öppnar dörren. Signeringen imorgon kräver att jag är pigg och ser fräsch ut. Vanliga människor som jag har inte Zayns superkraft att vara snygg dygnet runt. Jag öppnar dörren lite men får den sedan uppsmälld i ansiktet. Jag ser ner rakt in i ett par trötta, gröna ögon. Jag får nära en hjärtattack av det, så jag knuffar till personen och länger på stegen. Hon förföljer mig inte. Natten är kall och jag drar jackan tätare omkring mig. Jag lever i en mardröm där en flicka med brunt hår förföljer mig världen över. Jag minns samtalet från natten innan. Men det kan inte finnas en chans till det. Tillbaka till hotellet, nu!

 

Jag ser upp en kort sekund på mannen jag krockat i. Våra likadana, gröna ögon spärras upp till tefat. Hundradelar senare känner jag en stöt vid höften och han rusar ut i vild panik. Jag tar mig förhuvudet och försöker förstå vad som hänt. Det var väll inte varit Harry jag sprungit in i? Vad tusan gjorde han här? Det här är mitt ställe att vara på, det är min mamma och ingen annans. Trots att hela min kropp skriker att jag borde följa efter honom är mamma viktigare, och budskapet Harry lämnat i form av en rosa nejlika. 
Ber om ursäkt för röriga perspektiv.
Kapitlet var mest till för att försöka binda ihop en betydelse mellan Penny och Harry. Försöka få er att klura på deras relation. Ni får säga till om någonting blir svårfattat, då kommer jag försöka ändra på det. Det är för er jag skriver, kom ihåg det! All kritik är alltid välkommen, bra som dålig. Jag tar åt mig allt i mitt skrivande. 
 
Hoppas allas jul varit bra, och att ni är nöjda med era betyg. 
Jag har både haft en bra jul och okej betyg. Vissa saker fick jag dåligare än väntat i, men det är bara för att min lärare i det ämnet närmare hatar mig. *host* Jag fick C i svenska och D i engelska. Jag var dock 3 ord ifrån ett A i svenska denna termin, det suger! Men mål ska man ha, tralallala :D 
 
25 kommentarer som vanligt!
(Lägger till att spam inte räknas som kommentarer.)
 
Dagens kommentar:

Kommentarer
Postat av: Fanny

Jättebra, mera!

2012-12-26 @ 12:53:11
Postat av: Anna

Riktigt bra! mer <3

2012-12-26 @ 13:05:54 / URL: http://onedifanfic.blogg.se
Postat av: K

Jätte bra!:D

2012-12-26 @ 13:17:52
Postat av: annie

såbra! mernutack!

2012-12-26 @ 13:32:15 / URL: http://aanniiebystrom.blogg.se
Postat av: kikke

åh gud vad bra! men de var lite jobbigt att läsa när det var så korta perspektiv i slutet , men annars helt perfekt som vanligt! vill verkligen veta vad som händer så gah upp med mer kapitel ;)

Svar: Jag förstår att det blev lite svårt, jao. Men det gick ju bra tillsist :)
fribblewithfiveboys.blogg.se

2012-12-26 @ 13:39:20 / URL: http://ffonedirectionastory.blogg.se
Postat av: Emelie ^.^

Läste på bussen och gissa vad? Jag misssde att gå av!! -.-' kändes mindre bra, xd
Asbra kapitel!! :3 <3

Svar: Ojdå, det händer mig hela tiden :) <3
fribblewithfiveboys.blogg.se

2012-12-26 @ 14:04:33
Postat av: Amy

hahahahahahha, "25 kommentarer som vanligt!
(Lägger till att spam inte räknas som kommentarer.)"
Jag kommentera bara 3 gånger, hehe
Jätte braa!

Svar: Haha, var tvungen sorry ;)
fribblewithfiveboys.blogg.se

2012-12-26 @ 14:22:05 / URL: http://minasvar.blogg.se
Postat av: X

mer :D äntligen har de ''träffat'' varandra

2012-12-26 @ 14:27:06
Postat av: El

Åhh, kan inte vänta! Alltid lika kul att läsa. Jag älskar hur du binder ihop alla händelser och gör varje detalj viktig. :)

Svar: Tack :D
fribblewithfiveboys.blogg.se

2012-12-26 @ 14:37:49 / URL: http://fanficsbymeaboutonedirection.blogg.se
Postat av: One Direction Novell av Evelina

Fan för dig Haylee... Vad håller tjejen på med? BLIR JU TOKIG! Jag hade bara tagit ett hårt grepp om hans arm och stirrat han häpet i ögonen med bedjande blick om att ta min mamma tillbaka och lära känna mig och... Ja jag gillar detta. Och 'och'. Okej. Kör på nu. Funderar på att länka dig igen så att folk inser att de ska läsa din novell och kommentera så jag slipper vänta i år och dar på nästa kapitel ._. Poss&Kjam.

Svar: Länkningen får du göra hur du vill med, jag funderar btw att länka dig så folk inser hur grym DU är. (dock läser hela världen din fanfic, men det är bara för att du är grym!)
Haylee är inte särskilt smart, nej. PÖSS på dig
fribblewithfiveboys.blogg.se

2012-12-26 @ 14:55:18 / URL: http://ffonedirection.blogg.se
Postat av: Stina

spännande och sjukt bra!!

2012-12-26 @ 15:15:21
Postat av: Alexandra

ÅH SÅ BRA SOM VANLIGT LÄNGTAR TILLS NÄSTA HIHI

2012-12-26 @ 15:16:43
Postat av: alva

grymt braaa :D:D:D meeeeeeeeeeeeeer

2012-12-26 @ 16:59:37
Postat av: Mathilda

Har precis börjat läsa på den här bloggen men jag tycker att den är SUPERGRYM!!!!!xxx

Svar: Åh, vad roligt :D
fribblewithfiveboys.blogg.se

2012-12-26 @ 17:31:33
Postat av: Elvira

Åh mer! När ska Harry fatta att han har en till dotter?!

Svar: we will see..
fribblewithfiveboys.blogg.se

2012-12-26 @ 18:51:13
Postat av: Elvira

Åh mer! När ska Harry fatta att han har en till dotter?!

Svar: Aldrig, mohahahaa
fribblewithfiveboys.blogg.se

2012-12-26 @ 18:51:13
Postat av: smilla

så nära! Meera!!!!

2012-12-26 @ 19:38:52
Postat av: :D

kan han inte förstå att han har en dotter till!

Svar: tydligen inte...
fribblewithfiveboys.blogg.se

2012-12-26 @ 19:39:46
Postat av: Pia

Omgomgomg

2012-12-26 @ 20:08:45
Postat av: Elise

mera. Jättebra!<3

2012-12-26 @ 21:03:15
Postat av: Hanna :D

Jag dör! Du skriver så aliehfksuhg bra! :D

2012-12-26 @ 22:15:51 / URL: http://mysecreeets.blogg.se
Postat av: Malin

Men, såhär kan du inte sluta. och man tycker ju att harry är dum i huvudet ibland för att han inte har fattat något haha...

Svar: Han kanske förstår, men han kanske inte vill förstå ;)
fribblewithfiveboys.blogg.se

2012-12-26 @ 22:31:34
Postat av: Anonym

Jättebra :3

2012-12-26 @ 23:16:16
Postat av: Olivia

ALLTSÅ HUR JÄKLA BRA KAN EN NOVELL BLI? Du skriver så sjukt bra!!!! Älskar din novell :))<3

2012-12-26 @ 23:34:19
Postat av: Frida

Oh My lord

2012-12-27 @ 00:01:26
Postat av: Sparrizz

mer mer mer!! och jag är jätte nöjd med mina betyg!! fick B nästan A i englska!!! :DD

2012-12-27 @ 14:01:05
Postat av: :3

Åh blir tokig! Kan han inte bara fatta att Haylee är hans dotter :3

2012-12-27 @ 17:09:35
Postat av: Anonym

får panik här ju, vill ha mer!! ;p

(GBG ÄR BÄST.BARA SÅ NI ALLA VET ;) )

2012-12-27 @ 21:43:24
Postat av: hanin

ååååå spänningen tar kol på mig!! det måste väl vara dags snart för Harry att inse att han har en dotter tycker man. sjukt bra kapitel! :D

Svar: Han inser det, men ändå inte :))
fribblewithfiveboys.blogg.se

2012-12-27 @ 22:11:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lite informationstext här..